ဇူကာဘတ္ေပးခဲ့တဲ့ သင္ခန္းစာ

အေမရိကန္ကြန္ဂရက္လႊတ္ေတာ္က တုိင္းျပဳျပည္ျပဳ အမတ္ေတြရဲ႕ ေရွ႕ေမွာက္မွာ ေဖ့စ္ဘုတ္ ဦးေဆာင္သူ မာ့ခ္ဇူကာဘတ္ရဲ႕ စစ္ေဆးၾကားနာမႈကေတာ့ ၿပီးသြားပါၿပီ။ အမ်ားေမွ်ာ္လင့္ထားသိလုိ ေဖ့စ္ဘုတ္ၾကီး အက်ပ္ရိုက္သြားတာမ်ိဳးမဟုတ္ပဲ မထင္မွတ္ထားတဲ့အေျပာင္းအလဲတခ်ိဳ႕ျဖစ္သြားပါတယ္။

ၾကားနာမႈမတုိင္ခင္ ျဖစ္ပ်က္ခဲ့တဲ့ ျပႆနာေတြနဲ႔ ဂယက္ရိုက္ခတ္မႈအေျခအေနေတြအရဆိုရင္ လက္ရွိထြက္ေပၚလာတဲ့ရလဒ္ဟာ ေျပာင္းျပန္အခ်ိဳးက်ေနတာကို ျမင္ေတြ႕လုိက္ၾကရပါတယ္။

လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြရဲ႕ လုပ္ငန္းသေဘာသဘာဝအေပၚ နားမလည္မႈနဲ႔ နည္းပညာဗဟုသုတနည္းပါးမႈေတြ ဘြင္းဘြင္းၾကီးေပၚလာခဲ့ရသလို ဇူကာဘတ္ရဲ႕ တည္ျငိမ္ရင့္က်က္ျပီး လူၾကီးလူေကာင္းဆန္တဲ့ တုန္႔ျပန္ေျဖၾကားပံုေတြေၾကာင့္လည္း ေဖ့စ္ဘုတ္အေပၚယံုၾကည္မႈပိုမိုခုိင္မာလာေအာင္ လုပ္ေပးလိုက္သလုိျဖစ္သြားၿပီးေတာ့ ေဖ့စ္ဘြတ္ရဲ႕အစုရွယ္ယာတန္ဖိုးေတြ ေဒၚလာ ၃ ဘီလီယံဖိုးေလာက္ ခုန္တက္သြားပါတယ္။

အေမရိကန္လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြဟာ ICT ၊ အင္တာနက္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဗဟုသုတနည္းပါးတဲ့အေၾကာင္း၊ အြန္လိုင္းစီးပြားေရးပံုစံနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး နားမလည္တဲ့ေၾကာင္းေတြကို ဒီစစ္ေဆးၾကားနာမႈမွာ ထင္ထင္ရွားရွားကို ျမင္ေတြ႕လုိက္ရပါေတာ့တယ္။

Congressional Research Service ရဲ႕ သုေတသနျပဳခ်က္ေတြအရ လက္ရွိလႊတ္ေတာ္ထဲက အမတ္ေတြရဲ႕ ပ်မ္းမွ်သက္တမ္းဟာ အေမရိကန္သမုိင္းတစ္ေလွ်ာက္မွာ ပ်မ္းမွ်အသက္အၾကီးဆံုး ျဖစ္ပါတယ္။ လက္ရွိ အေမရိကန္ေအာက္လႊတ္ေတာ္ အမတ္ေတြရဲ့ ပ်မ္းမွ်အသက္က ၅၇ ဒသမ ၈ ႏွစ္၊ အထက္လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြရဲ့ ပ်မ္းမွ်အသက္က ၆၁ ဒသမ ၈ ႏွစ္ရွိပါတယ္။ အသက္ ၆၀ ဝန္းက်င္ အဘိုးအိုေတြအေနနဲ႔ ျပီးခဲ့တဲ့ ၁၀ စုႏွစ္အတြင္းကမွ ေပၚေပါက္လာတဲ့ နည္းပညာေတြနဲ႔ နီးနီးစပ္စပ္ရွိမေနတာဟာ မဆန္းက်ယ္လွပါဘူး။

ဒါေၾကာင့္လည္း ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ကို ၾကားနာမႈျပဳလုပ္တယ္ဆိုေပမယ့္ သူတို႔ရဲ႕ ေမးျမန္းခ်က္ေတြအရ ဒီလုပ္ငန္းရဲ႕ သေဘာသဘာဝကို ေသေသခ်ာခ်ာနားမလည္သူေတြသာ မ်ားေနတယ္လို႔ ေဝဖန္ခံခဲ့ရတာပါ။ တစ္ခ်ိဳ႕က အီးေမးလ္နဲ႔ WhatsApp ကို ကြဲကြဲျပားျပားမသိၾကသလို လူမႈကြန္ယက္ဝက္ဘ္ဆိုက္ေတြ ဘယ္လိုဝင္ေငြရွာတယ္ဆိုတာကို နားမလည္တာမ်ိဳးေတြလည္း ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရေသးပါတယ္။

လုပ္ငန္းအေပၚနားလည္မႈမရွိတာေၾကာင့္ အျမီးအေမာက္မတည့္လွတဲ့ ေမးခြန္းေတြကို ဇူကာဘတ္အေနနဲ႔ လူႀကီးလူေကာင္းဆန္ဆန္ တည္တည္ျငိမ္ျငိမ္ ေအးေအးေဆးေဆးေျဖရွင္းသြားတဲ့အတြက္လည္း ကမၻာ့မီဒီယာစာမ်က္ႏွာေတြအထက္မွာ အထူးတလည္ခ်ီးမြန္းေထာပနာျပဳစရာျဖစ္ခဲ့တာပါ။ သူ႕ရဲ႕ လူၾကီးလူေကာင္းဆန္မႈနဲ႔ PR အရည္အေသြး (Public Relation Skills) ကို အသိအမွတ္ျပဳရပါမယ္။

လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြရဲ႕ ျပင္းထန္လွတဲ့ေမးခြန္းေတြကို တည္တည္ျငိမ္ျငိမ္နဲ႔ ေျဖရွင္းႏုိင္စြမ္းရွိတာဟာ ဇူကာဘတ္ကို လူတကာအျမင္မွာ ရုိးသားရဲရင့္သူတစ္ေယာက္လု႔ိ ထင္ျမင္ယူဆသြားေစပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ တစ္ခ်ိဳ႕ေသာ လႊတ္ေတာ္အမတ္မင္းေတြရဲ႕ မသိနားမလည္လြန္းလွတဲ့ ေမးခြန္းေတြဟာ အေတာ္အတန္ ေၾကာင္ေတာင္ေတာင္ႏိုင္လွေပမယ့္ ဇူကာဘတ္ကေတာ့ သေရာ္ေလွာင္ေျပာင္ျခင္းကင္းကင္းနဲ႔ ဂရုတစုိက္ျပန္ရွင္းျပသြားတာမ်ိဳးကိုလည္း ျမင္ခဲ့ရပါတယ္။ ဒါဟာ သူ႕ရဲ႕ လူၾကီးလူေကာင္းဆန္မႈပါပဲ။

ဒါ့အျပင္ သူရဲ႕ ေျဖၾကားပံုေတြကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ သူဟာ Public Relation ပိုင္းကို ေသေသခ်ာခ်ာၾကိဳၾကိဳတင္တင္ ေလ့လာျပင္ဆင္ထားတယ္ဆိုတာ ျမင္သာပါတယ္။ ျမန္မာျပည္တြင္ PR ကုမၸဏီေတြ လုပ္ငန္းေတြ ေပၚေပါက္လာေနျပီျဖစ္ေပမယ့္ အမွန္တကယ္ လိုအပ္သေလာက္အေျခအေန အထိေရာက္ေအာင္ ထင္ထင္ရွားရွား မတြင္က်ယ္ေသးပါဘူး။ အထူးသျဖင့္ ျပည္တြင္းကုမၸဏီေတြနဲ႔ ျပည္တြင္းလုပ္ငန္းရွင္ေတြအေနနဲ႔ PR ပိုင္း ျပင္ဆင္ကိုင္တြယ္ႏုိင္စြမ္း အားနည္းေနၾကပါေသးတယ္။ PR ကုမၸဏီေတြကိုလည္း မီဒီယာဆက္ဆံေရးနယ္ပယ္တစ္ခုအတြက္သာ အဓိက အသံုးခ်ေနၾကပါေသးတယ္။

ေယ်ဘုယ်အားျဖင့္ေျပာရမယ္ဆိုရင္ PR (Public Relation) ဆိုတာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္း အျပန္အလွန္ ဆက္ဆံသည့္နည္းလမ္းမ်ားလို႔ ဆိုလို႔ရပါတယ္။ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းနဲ႔ မီဒီယာေတြ၊ မီဒီယာနဲ႔ အစိုးရမ်ား၊ အစိုးရနဲ႔ လူထု ဒါမွမဟုတ္ အစိုးရအခ်င္းခ်င္းအၾကား ခိုင္မာေသခ်ာျပီး အျပန္အလွန္ နားလည္လက္ခံႏုုိင္ေစမယ့္နည္းလမ္းေတြကို အသံုးျပဳျပီး မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ ဆက္သြယ္တာမ်ိဳးကိုဆိုလိုပါတယ္။

ဇူကာဘတ္ကေတာ့ အဆိုပါ PR Skills ေကာင္းမြန္ေအာင္ Media Training ေတြ Crisis Management ပိုင္းေတြကို ေသခ်ာစနစ္တက် ၾကိဳတင္ေလ့လာထားခဲ့ဖူးပံုရပါတယ္။ ကုမၸဏီတစ္ခုလံုး ဘံုးဘံုးလဲသြားေလာက္ေအာင္ ၾကီးမားတဲ့ျပႆနာၾကီးတစ္ခုကို သူရင္ဆုိင္သြားပံုက ထင္မွတ္မထားေလာက္ေအာင္ကို တည္ျငိမ္ျပီး စနစ္တက်ရွိလွပါတယ္။ အရာအားလံုးဟာ အံဝင္ခြင္က်ျဖစ္ေနေအာင္ စနစ္တက်စီမံထားသလိုျဖစ္ခဲ့ျပီး အေမးအေျဖေတြမွာ သူ႕ရဲ႕ စကားလံုးတိတိက်က်နဲ႔ လိုအပ္သေလာက္သာ ခ်ိန္ဆေျဖဆိုသြားမႈေတြက သူ႕ရဲ႕ အရည္အေသြးကိုျပေနပါတယ္။

လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြဆီက ေမးခြန္းတုိင္းကို ေက်နပ္ေလာက္ဖြယ္ ေျဖဆိုျပႏုိ္င္ခဲ့တာေၾကာင့္လည္း သူ႕ရဲ႕တုန္႔ျပန္မႈအေပၚလူေတြက သေဘာက်ခဲ့ၾကတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း အက်ဘက္ေရာက္ေနတဲ့ ရွယ္ယာအေျခအေနေတြ ျပန္လည္တည္ျငိမ္လာခဲ့ျပီးေတာ့ ၅% ေတာင္ ပိုမိုတိုးတက္လာခဲ့ပါေသးတယ္။

တကယ္တမ္းအားျဖင့္ PR ပိုင္းကို ပိုင္ပိုင္ႏုိင္ႏုိင္ အသံုးခ်ႏုိင္တယ္ဆိုရင္ အမွတ္တံဆိပ္ေတြကို ကိုင္တြယ္စီမံႏိုင္တာ (Brand management)၊ အယူအဆေရးရာပိုင္း ကိုင္တြယ္စီမံႏိုင္တာ (Impression management)၊ မီဒီယာကို ခ်ဳပ္ကိုင္ခ်ယ္လွယ္ႏုိင္တာ (Media manipulation) နဲ႔ ဂုဏ္သိကၡာပိုင္းဆုိင္ရာ ၾကိဳးကိုင္ခ်ယ္လွယ္တာမ်ိဳးေတြ (Reputation management) ကိုေတာင္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ပါေသးတယ္။

ျပီးခဲ့တဲ့ အေမရိကန္ကြန္ဂရက္က ၾကားနာပြဲကေနတဆင့္ လူငယ္နည္းပညာလုပ္ငန္းရွင္တစ္ေယာက္ကက ၂၁ ရာစု စီးပြားေရးစီမံခန္႔ခြဲမႈပံုစံသစ္ကို စီးပြားေရးသမားေတြကို လမ္းျပသြားပါတယ္။ PR ပိုင္းကို အသံုးခ်ႏုိင္စြမ္းရွိသူေတြဟာ တျခားသူေတြထက္ အခက္အခဲေတြၾကားက ရုန္းထြက္ႏုိင္ဖို႔ နည္းလမ္းေတြ ပိုရႏုိင္တယ္ဆိုတာပါပဲ။

ေနာက္တစ္ခ်က္ကေတာ့ ေဖ့စ္ဘုတ္လို႔ ကမၻာ့လူဦးေရ ၃ ပံု ၂ ပံုေလာက္ အသံုးျပဳေနတဲ့ လူမႈကြန္ယက္ဝက္ဘ္ဆိုက္အေၾကာင္းေတာင္ ဂဃနဏမသိဘဲ ထင္ေၾကးနဲ႔ ဒီလိုစစ္ေဆးၾကားနာမႈႀကီးကို အႀကီးအက်ယ္လုပ္ခဲ့တဲ့ အေမရိကန္အထက္လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြဟာ ျပည္တြင္းျပည္ပက ေလွာင္ေျပာင္မႈေတြကို ခံလာေနရတာပါပဲ။

တကယ္တမ္းအားျဖင့္ ျပႆနာေတြကို ဖန္တီးခဲ့မိတာ၊ အခက္အခဲေတြကို ၾကဳံခဲ့ရတာက ဇူကာဘတ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူ႕ရဲ႕ PR အစြမ္းနဲ႔ သူ႕ရဲ႕ လူၾကီးလူေကာင္းဆန္ဆန္ တုန္႔ျပန္ပံုေတြေၾကာင့္ ေနာက္ဆံုးမွာ အက်ိဳးအျမတ္အမ်ားဆံုးရရွိသြားသူကလည္း သူပဲျဖစ္ေနခဲ့ပါတယ္။

လုပ္ငန္းခြင္ေတြနဲ႔ ဘယ္လိုနယ္ပယ္မ်ိဳးမွာမဆို ဇူကာဘတ္ရဲ႕ တုန္႔ျပန္ပံုကို ဥပမာျပဳဖို႔ လိုပါလိမ့္တယ္။ ေနရာတုိင္းမွာ အေျခအေနတုိင္းအတြက္ ၾကိဳတင္ျပင္ဆင္တတ္ဖို႔ လူႀကီးလူေကာင္းဆန္ဆန္ တုန္႔ျပန္တတ္ဖို႔လုိပါမယ္။ လူအခ်င္းခ်င္းအၾကား အျပန္အလွန္ဆက္ဆံေရးအတြက္ PR အရည္အေသြးေတြလည္း ျမွင့္တင္ထားဖို႔လိုပါလိမ့္မယ္။ အခက္အခဲေတြ အက်ပ္အတည္းေတြၾကံဳရတဲ့အခါတုိင္းမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔လုိခ်င္တဲ့ အခ်က္၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို သိေစခ်င္တဲ့အခ်က္ေတြကို လူႀကီးလူေကာင္းဆန္တဲ့ နည္းလမ္းေတြနဲ႔ ျပတတ္ဖို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ၾကိဳးစားၾကရပါလိမ့္မယ္။ ဒါဆို ကၽြန္ေတာ္တို႔လည္း အခက္ခဲဆံုး အက်ပ္အတည္းေတြၾကားကေန လြတ္ေျမာက္ေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္ပါလိ္မ့္မယ္။

Mobile Guide

Comments